Friday 20 October 2017

Pengenalan

Salam,

Jiwa aku meronta-ronta untuk menulis blog. Biar semuanya tertulis dan dicatat dalam diari yang dapat aku kongsikan buat teman-teman senasib denganku. Biarlah aku dikenali dengan nama Zeera. Jadi disini selepas ini blog ini akan dijadikan tempat untuk aku meluah perasaan, pengalaman, menjadi sebagai seorang isteri yang hidup dengan suami yang berstatus PLHIV.

Aku memang seorang blogger, ada blog sendiri yang ada ramai followers. Tapi tak mungkin aku berkongsi dalam blog tersebut. Macam biasalah, bila melalui ujian seperti ini aku takkan terlepas daripada stigma dan diskriminasi. Mungkin pada awalnya aku juga mempunyai stigma sebegitu. Tapi dengan adanya blog-blog, kaunseling dari doktor, support group aku jadi lebih faham dan mengerti bahawa hidup dengan PLHIV ini bukanlah suatu perkara yang sangat teruk dan menemui pengakhiran. Tapi ini hanyalah permulaan.

Aku menulis sebagai tanda support buat orang yang telah kecewa dengan hidupnya, yang celaru tak tahu nak mula, yang berkurung dalam biliknya. Ingatlah, bila dah terkena mesti ikut arahan doktor untuk buat rawatan. Jangan berhenti berharap tanpa usaha. Masih ada sisa hidup yang tinggal Allah berikan buat anda untuk anda perbetulkan kesilapan yang pernah anda lakukan. Bertaubatlah. Hadapi hidup dengan senyuman. Tebus kesilapan anda dan teruskan kehidupan. 

Dan disitulah tempat aku, sebagai orang yang akan sentiasa tersenyum walaupun sedar akan kepahitan. Kepahitan tentang dari mana datangnya penyakit itu dalam sesebuah perkahwinan. 

Jadi sampai disini saja coretan aku untuk hari ini. Insyaallah bila berkelapangan, aku akan berkongsi cerita dari masa ke semasa.

Love,
Zeera

No comments:

Post a Comment