Sunday 22 October 2017

Detik Itu

Salam,

Detik itu tak dapat aku bayangkan, pada aku itu merupakan mimpi yang paling ngeri dan menyedihkan dalam hidup bila mengetahui Abang positif. Dan kadang-kadang saat aku menulis ini pun terasa bagaikan mimpi yang tak sudah. Seperti aku nak keluar dari mimpi yang sebenarnya itulah kenyataan yang harus aku terima dan aku telan hingga aku menutup mata kelak.

Aku masih ingat lagi setiap perkara yang terjadi. Memang perkara tersebut masih baru buat aku dan Abang. Tapi setiap inchi cerita itu tersemat dalam kepala aku. Abang mengalami demam on off selama lebih 3 minggu. Telah aku bawa ke klinik kerajaan 2 kali untuk check darah tapi bukan denggi. Akhir sekali, aku bawa Abang ke hospital swasta. Abang terus warded. Itulah kali pertama aku tengok Abang sakit teruk. Selama ini Abang sihat dan aktif sahaja.

Bermacam ujian yang Abang tempuh, untuk mengenalpasti Abang sakit apa. Doktor syak Abang kena Tibi. So memang kena ambil darah untuk test HIV sebab itu prosedur wajib. Aku tengok muka Abang redha untuk turunkan tandatangan untuk buat test itu. Masa itu aku tak fikir apa-apa sebab masa kahwin kan kena buat test HIV jugak, dan Abang negatif. So, hari-hari seterusnya aku berulang-alik ke hospital untuk menjaga Abang. Nasib baik majikan aku memahami. Syukur alhamdulilah.

Sampailah pada hari yang aku maksudkan, hari Abang diagnosed positif. Aku dapat lihat perubahan Abang. Muka sugul dan tak ceria. Makan pun  tak selera. Aku kenal Abang. Dia seperti menyembunyikan sesuatu pada aku. Masa itu aku hanya berdoa, supaya Abang hanya terkena penyakit biasa-biasa. Malam itu, resah hati aku tak tertahan lagi. Aku mesej mak mertua beritahu Abang seperti sembunyikan sesuatu.

Malam itu juga, mak mertua aku call Abang. Time itu aku tengah mandi. Tak tahu apa yang dibualkan tapi nampak serius. Aku resah. Lepas habis perbualan, aku terus mesej mak mertua untuk tanya apa yang disembunyikan. Pada mulanya mak mertua aku suruh bersabar dan tabah. Aku dapat meneka apa yang bakal diberitahu. Apabila mak mertua aku mengiyakan, terasa seperti masa terhenti seketika. Gelap. Blank.

Mak mertua aku minta aku rahsiakan pada Abang, sbb Abang belum ready nak beritahu aku. Reaksi aku? Aku tak menangis, aku hanya terkedu. Aku pandang abang yang sedang terbaring diam.

Ya Allah, dugaan apakah ini?
Ya Allah, kesiannya Abang.
Ya Allah, aku tak sanggup tengok Abang macam ni.
Ya Allah, jangan kau tarik nyawa Abang sebegini cepat ya Allah.

Sumpah dalam kepala aku tak terfikir pun kenapa Abang buat aku macam ni. Macam mana abang dapat sakit ini. Aku hanya nak bersama dia. Aku hanya nak peluk dia erat-erat. Tenangkan hatinya. Aku tahu abang tengah down sangat². Perlahan² aku pergi duduk ke sebelah katil Abang.

Aku : Abang...
Abang : Ye? (Nada perlahan)
Aku : Saya sayangkan Abang. Tak kira apa terjadi. (Bagi hint)
Abang : Abang pun sayangkan Sayang.
Aku : Abang... (Tak tahu macam mana nak mulakan kata)
Abang : (pandang wajah aku dengan muka yg sugul)
Aku : Abang ok ke? (Still tak tahu nak mulakan)
Abang : Ok kenapa?
Aku : Saya dah tahu sakit Abang.. Saya suruh mak bagitahu..
Abang : (tersentak)... sakit apa?
Aku : Sakit abang.. saya tak nak sebut. (Nangis)
Abang : Mak bgtahu apa (muka sayu)
Aku : Kenapa abg nak sembunyi dari saya? Saya taknak jumpa doc, saya takut! (Nangis)
Abang : (tarik tangan aku dan menangis)
Aku : Saya taknak hilang Abang, please (nangis peluk dia)
Abang : Abang pun sama sayang.
Aku : Saya akan tetap bersama Abang. Ya Allah kenapa semua ni macam mimpi.
Abang : (menangis)
Aku : Abang jangan risau, kita hadapi benda ni sama².
Abang : Terima kasih sayang (menangis)

Abang tenangkan aku. Sebab aku cakap aku nak menangis puas². Aku tak pasti aku kuat ke tak. Abang bagitahu masih ada harapan. Abang kena buat rawatan. Abang nak aku berdepan dengan doc supaya doc dapat tenangkan aku, dapat ubah stigma dalam diri aku. Sebab itu dia berdiam dulu. Bila perkara itu aku dah tahu, aku dah dapat balik Abang yang ceria bukannya sugul, diam, sedih. Aku lega dia tak sembunyikan apa² lagi. Kami berbual sepanjang malam sampai terlupa nak balas mesej mak mertua.

Balas mesej mak ni dulu, lepas tu baru boleh tidur.
Terpulang pada Zeera nak terima anak mak atau tinggalkan. Mak redha. Allah dah balas dosa² dia cash. Kalau Zeera dah tak boleh jaga atau tak sanggup, pulangkan anak mak. Mak faham. Mak tetap syg Zeera mcm anak mak sendiri. Janji dengan mak.

Aku balas mesej mak.
Mak jangan risau, Zeera akan terus bersama anak mak. Zeera akan tunggu. Mak pun kena janji. Zeera tetap menantu mak sampai bila².

Aku beritahu perbualan aku dengan mak mertua aku dengan Abang. Abang menangis bila aku kata aku tetap menantu mak Abang sampai bila².

Malam tu aku langsung tak tidur. Bermacam perkara bermain di kepala. Mata terpejam, tapi badan menggigil ketakutan. Takut akan kehilangan, takut bila terjangkiti, takut dengan masa depan. Aku betul² berharap malam itu hanya mimpi.

No comments:

Post a Comment