Friday 27 October 2017

Dilema suami PLU

Salam,

Semalam aku terdetik hati nak bertanyakan dengan admin support group yang aku join. Aku just bertanya, dalam group tu ada ke yang husband diorang sama kategori dengan Abang. Dia cakap ramai, dan majoriti. Tapi ramai yang dah tak aktif sebab ada masalah dengan pasangan. Di situ dia banyak menceritakan mengenai pengalaman wanita² yang senasib dengan aku.

Terkejut juga aku bila dengar ada kes yang dah bertahun kahwin tapi suami tak pernah sentuh isteri.  Ada yang menjadikan alasan sebab ada HIV dan sebagainya. Rupanya ada yang lagi teruk tapi tak dinafikan ramai wanita di luar sana yang memendam rasa. Selama ini memang aku tak pernah berkongsi dengan sesiapa mengenai perkara ini selain dari mak mertua aku jika ada masalah. Aku bersyukur dikurniakan mak mertua yang sentiasa ada untuk memberikan semangat buat aku. Sentiasa backup aku kalau kalau ada masalah. Sebab dia kenal siapa anak² dia.

Admin group minta aku supaya berkongsi sikit tips untuk wanita² yang senasib dengan aku, tips² untuk lelaki PLU untuk berkahwin dan sebagainya. Sebab ada segelintir yang nak kahwin, berubah  dan hidup bahagia berpasangan tapi diorang takut. Tak yakin dengan diri sendiri. Aku dengan Abang pun bukanlah pasangan yang terlebih bahagia hingga boleh dijadikan contoh. Tapi ada masa mungkin aku boleh share apa yang patut. Niat aku bukan untuk mengaibkan suami ke apa. Tapi mungkin jihad kecil aku ini boleh menjadi sesuatu yang lebih bermakna jika aku bantu wanita² yang senasib denganku. 

Biar kita sama² berjihad untuk bantu lelaki² PLU untuk kembali ke pangkal jalan, jalani hidup sebagai seorang suami yang baik. Yang sentiasa berpegang pada hukum agama.  Kita memang takkan dapat ubah naluri mereka. Tapi insyaAllah kita boleh ubah cara hidup, pemikiran mereka bahawa perkahwinan ini bukanlah hanya menuntut keinginan seks semata. Ia lebih kepada tanggungjawab, kerjasama dengan pasangan, dan ada banyak lagi perkara indah yang mereka terlepas pandang.



Bagi yang nak berkahwin demgan lelaki PLU, fikir sedalamnya. Adakah anda mampu untuk tetap bertahan untuk dugaan yang tak terfikir dek akal? Macam mana sebulan lepas berkahwin tapi anda masih dara?  Dah dua bulan kahwin, tetap masih belum disentuh suami dan secara tiba² mengemas rumah terjumpa satu beg yang penuh dengan kondom dan majalah lucah hanya hanya ada gambar lelaki? Tanya diri sendiri sebelum menerima. Kalau tak sanggup, lupakanlah. You deserve a better life.

Buat lelaki PLU yang nak berkahwin, jangan jadikan perkahwinan sebagai usaha untuk menutup aib. atau sekadar memenuhi keinginan ibu yang mahukan anaknya berkahwin. Tapi jadikanlah perkahwinan itu satu anugerah, sebab anda diberikan pasangan hidup yang bakal menemani anda hingga ke Jannah. Bersyukur dan berusahalah untuk berubah. Jangan pernah mengalah. Bertanggungjawablah dengan isteri. Jangan biarkan dia memendam rasa. Sampai bila?

Kita hidup di dunia ini dijadikan berpasangan lelaki dan perempuan. Full stop.

Love,
Zeera

2 comments:

  1. salam.. sis.. saya faham sis.. boleh kita berhubung.. ? ada perkara yang nak saya kongsikan.. boleh tinggalkan emel..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi dear, boleh email saya srikandizeera@gmail.com

      Delete