Tuesday 24 October 2017

Jihad Kecil

Salam,

Hampir 5 tahun aku perjuangkan jihad kecil ini. Perjanjian antara aku dan Allah. Jihad supaya aku berjuang untuk membawa Abang kembali kepada fitrah. Kembali ke jalan Allah. Supaya Abang tak terpesong lagi. Tapi aku juga punya khilaf, tak sesempurna, tak sekuat yang disangka. Siapalah aku untuk memperbetulkan benda yang tak mungkin aku dapat ubah. Iaitu naluri Abang.

Aku rasa entri mengenai perkara ini biarlah cukup pada satu entri ini saja untuk menjelaskan bagaimana Abang mendapat sakit. Sebab aku rasa seperti mengaibkan Abang pula walaupun identiti dirahsiakan. Cukup untuk menjawap persoalan sesiapa yang membaca cerita dalam blog ini.

5 tahun lepas sebelum berkahwin, aku juga dilema untuk menerima Abang. Percintaan selama lebih 3 tahun bersama ex aku tak membawa ke arah perkahwinan. Hanya sampai tahap merisik. Kemudian Abang mengambil peluang untuk menghantar rombongan meminang selepas itu. Pada masa itu kami cuma berkawan.

Aku terima ketentuan Allah. Aku hanya follow the flow, pada aku sekiranya Abang bukan jodoh aku kami takkan disatukan. Tapi siapa sangka, hingga kini aku adalah isteri Abang. Awal perkenalan, aku tahu siapa Abang. Lifestyle dia, orientation dia. Semua aku tahu walaupun Abang tak pernah bagitahu. Sebab itu aku terperangkap dalam dilema masa itu.

Family Abang menerima aku dengan berlapang dada. Sejak pertama kali berjumpa, aku rasa senang dengan family Abang. Itu antara sebab aku terima Abang. Aku yakin jika apa² berlaku, family dia akan backup aku. Akhirnya aku jadi isteri Abang. :')

Orang kata 5 tahun fasa perkahwinan diuji kan? Tapi aku rasa tahun pertama paling mencabar.  Tak perlu aku cerita lebih lanjut, cukuplah korang faham aku adalah isteri atas kertas je. Masa itu susah nak faham dia. Dia pun tak faham kot macam mana orang kalau dah kahwin. Hujung tahun pertama tu aku dah hampir give up, aku dah nekad nak pergi ke pejabat agama. Aku tak mampu pertahankan rumah tangga kami. Aku mesej Abang. Abang sepi mesej aku tak berbalas.

Aku tahu nak bercerai pun bukan mudah. Apa nak jawap dengan family. Aku tengok Abang pun sugul. Sejak daripada tu Abang berubah perlahan². Aku rasa untuk pertahankan perkahwinan macam kami kena selalu berkomunikasi. Awal perkahwinan aku tak pandai nak berdepan, sama dengan Abang. Setiap kali tak puas hati aku akan text. Tapi bukan text maki². Beritahu apa yg patut diperbetulkan. Nak menegur kena berhemah.

Semua ini memang ambil masa. Serius. Dan tak semuanya indah. Kau kena sabar semampu boleh. Sebab bahagia kau ada pasang dan surutnya. Alhamdulilah Abang buka hati dia perlahan². Biar perlahan asalkan cuba. Aku yakin bila rasa kasih, rasa sayang itu melebihi dari segalanya, insyallah rasa yang lain² tu akan menyusul (faham sendiri la ye). Aku tak pernah salahkan Abang. Aku tahu bukan aku seorang yang sedang berjihad, tapi yang sebenarnya sedang berjihad adalah Abang sendiri.

Aku pernah mengandung, tapi keguguran 2 kali. Mungkin belum rezeki. Mungkin Allah rasa kami belum ready. Aku tak pernah menyalahkan takdir. Malah aku bersyukur. Walaupun Abang ada kekurangan, aku tak pernah rasa kekurangan itu. Abang penyayang. Abang tak pernah lupa hari² istimewa aku. Abang selalu hargai aku dengan membelikan aku hadiah, buat suprise. Aku tahu Abang sangat sayangkan aku. Kadang² aku rasa kebahagiaan kami melebihi pasangan normal.

Abang manusia biasa, aku tahu Abang cuba untuk mengawal diri untuk buat perkara yang tak baik dibelakangku. Macam mana Abang mendapat sakit, aku rasa aku tak perlu tahu dan aku tak nak tahu. Sebab benda itu menyakitkan aku. Bila difikirkan balik, dengan kebahagiaan yang aku rasa sekarang, bila masa Abang buat perkara terkutuk itu?  Itu yang selalu bermain difikiran aku.

Marah? Aku dah ampunkan dosa² dia padaku. Pada aku itu bukan urusan aku sebab pada aku dia suami yang baik pada aku. Apa dia buat dibelakang aku adalah urusan dia dengan Allah. Dosa dia dengan Allah. Sekarang dia dah mendapat balasan cash dari Allah. Siapalah aku untuk menghukum Abang. Hukuman itu dah cukup berat buat Abang. Apa yang aku harapkan Abang betul² bertaubat dan kembali ke landasan yang betul.

Apa yang terjadi, aku tetap sayangkan Abang. Rasa kasih aku takkan berkurang. Malah makin sayang. Aku harap Allah bagi Abang peluang kedua. Aku mohon Allah panjangkan umur Abang. Amin.

No comments:

Post a Comment