Sunday 19 November 2017

Setelah Sebulan Ambil Haart

Salam,

Lama jugak aku tak updated apa-apa post sebab busy sangat. Last week Abang masuk hospital. Hari tu Abang ada appointment dengan doktor. Kami terus bagitahu pasal demam Abang yang tak baik-baik. Doktor musykil kenapa Abang demam. Kali ini doktor tersebut minta pendapat dengan senior dia mengenai Abang. Di sini doktor memberikan beberapa kemungkinan :

1) Ada kuman lain selain Tibi.
2) Ubat Tibi tak berkesan.
3) Kesan pengambilan ubat Haart.
4) Immune Reconstitution Inflammatory Syndrome (IRIS)

Untuk memastikan yang mana satu masalah Abang, Abang terus dimasukkan ke ward untuk buat beberapa ujian. Alhamdulilah, hari kedua kat hospital Abang dah tak demam. Pelik betul, aku mula terfikir betul ke Abang kena gangguan? Seminggu Abang kat hospital, Abang dah beransur sihat. Cuma rashes Abang menjadi-jadi. Kesian dia garu-garu je. Aku tengok dalam wad tu semua pun bergaru-garu. Majoriti kat wad tu sakit sama dengan Abang.

Seminggu jugak aku ulang-alik ke hospital. Seminggu jugak la aku tidur sorang. Sepanjang kahwin rasanya ini paling lama aku berjauhan dengan Abang. Kadang-kadang macam biasa mata masuk habuk bila nak tidur. Aku rasa Abang pun sama. Bila aku sampai hospital lambat je, pastu time nak balik ada je dia lengah-lengahkan. Suruh kibaskan tilamlah, tolong sapukan ubat la, tunggu dia lepas mandilah. Macam-macam. Comel pun ada bila orang lelaki mintak manja kan?

Alhamdulilah, ujian darah dah buat. Tak ada tanda-tanda ada kuman lain yang pelik-pelik. Dah buat ultrasound, ada bengkak sikit kat perut sebab ada kalenjar. Sebab itu masa kat hospital Abang mengadu sakit kat bahagian perut. Aku rasa effect makan terlalu banyak ubat Panadol. Lepas tu ada kuman tibi jugak kat perut. Allah. Tapi doktor bagitahu, insyaAllah kalau makan ubat tibi lama-lama akan pulih.

Sekarang Abang dah keluar hospital. Syukur. Doktor bagitahu Abang dah masuk maintenace phase. Sekarang ini memang kena makan ubat hari-hari tanpa skip. Harap sangat Abang kembali bersemangat macam sebelum ini. Amin.

No comments:

Post a Comment