Monday 17 January 2022

Selamat Datang 2022

 Salam semua, 

Dah lama sangat tak menulis,  hari ni bangun pukul 3.30am sebab anak nak menyusu lepas tu terus tak boleh tidur.  Berangan punya berangan,  tenung anak sorang² terus terasa macam nak menulislah.  Nasib baik masih ingat password blog.  Haha

Alhamdulillah aku masih bersama dengan Abang,  dan aku harap biarlah hubungan ini hingga ke Jannah. Aku bersyukur dikurniakan seorang suami yang terlalu banyak membantu aku dari segi kerja rumah, menguruskan anak dan hinggalah menjaga hati aku sendiri. 

Jujur hingga ke hari ni, susah untuk aku beri kepercayaan 100% kepada Abang sebab aku tahu akan ada suatu masa iman Abang ada turun naiknya.  Tapi pada aku semua itu bukan keutamaan pada aku lagi,  cukuplah Abang berusaha menjadi seorang suami yang lebih baik. Pada masa sekarang,  anak² lah menjadi fokus kami. 

Sepanjang 2021-2022, aku sangat berbangga melihat Abang perlahan² mendekatkan diri kepada Allah. Actually sejak dari start diagnos lagi. Abang cuba berubah jadi lebih baik. Aku tidak pernah mengarahkan Abang untuk buat sesuatu untuk diri dia,  tapi aku lihat sendiri betapa dia cuba untuk memperbaiki diri.  Lagi² kami dah ada 3 anak sekarang. Mungkin dah jadi seorang bapa,  jadi boleh menjadi contoh pada anak².

Abang lengkapkan solat 5 waktu,  terlepas solat dia qada.  Setiap hari Abang akan solat Dhuha.  Setiap hari atau setiap bulan Abang akan bersedekah. Abang bina circle yang baru,  kawan² yang positif,  kawan² yang lebih matang dan bukan lagi ke arah itu. Sembang borak mereka bukan lagi macam zaman² jahiliyah dulu,  tapi lebih kepada bertanya khabar keluarga,  kerja dan sebagainya. 

Jadi aku bertanya kepada diri sendiri.. Aku sudah ada 3 anak yang comel dan seorang suami yang baik, jika aku mengeluh dengan sejarah dan status suami aku adakah aku layak untuk mempersoalkan sedangkan Allah dah merencanakan yang terbaik buat aku? Sesungguhnya aku sangat bersyukur ya Allah. 

Apa yang aku harapkan 2022 da seterusnya akan jadi lebih baik. Alhamdulillah tahun ni tahun ke-10 kami bersama. Siapa sangka?  Hehe. Aku ingat lagi seseorang pernah menghantar komen memaki aku, dia kata aku perempuan bodoh sebab nak kahwin dengan suami aku yang macam tu dan siap mendoakan lagi supaya bercerai. Allahu. Siapa kita nak judge orang, tak perlulah meilhat kisah silam seseorang,  pandanglah masa depan seseorang.  Itu lebih bermakna. 

Kepada wanita² yang sama kapal dengan aku,  aku doakan anda semua sentiasa bahagia bersama insan tersayang.  Percayalah kesabaran itu ada harganya. 

Love, Zeera

No comments:

Post a Comment